Seier i sesongpremieren!

Det var en nydelig lørdag på Ekeberg, med en sol som ga igjen sommerfølelsen.
Vi skulle inn i Ekeberghallen, med et nydelig arrangement Bækkelaget hadde satt i gang. Med flere kamper så skulle A-lagskampen være rosinen i pølsa.
Når vi snakker om pølser så var det et meget godt utvalg i kiosken i Ekeberghallen. Flere varianter ble testet ut av rødkledde Askerspillere før kamp så det ut til.

Vi møter opp og kjenner på spenningen, hvor folk rundt har prøvd å skyve presset på oss. At det er vi som er favoritter, det er vi som skal vinne dette og at 1. divisjon allerede er avgjort. Nå vel… Alle kamper skal spilles, og vi spiller for å vinne hver eneste kamp, men det betyr ikke at Bækkelaget, som rykket ned fra Eliteserien i fjor, IKKE skal gi oss kamp. Noe annet vil være dumt.. Vi er 100% sikre på at Bækkelaget ønsket å vinne denne med den rammen som også var satt.

Vi starter i garderoben. Allerede der var det så lytt mellom garderobene så vi kunne høre hvor tente Bækkelaget var. Og gjorde oss mer tente også. Takk for det.
Mye Askerfolk på tribunen også, det ga oss energi! Takk for oppmøte!
Det blir litt hawaii, fram og tilbake i 3 minutter, før vi etablerer, for å så miste ballen, men Erik Jirving vinner den tilbake i offensiv sone, og BANG, på backhand, 0-1 til Asker!
Så går det ikke lange tiden, ca 39 sekunder, før Chris Jaksland velger å bruke skuddet sitt. Og øker til 0-2, assistert av Petter Knutsen.
Så går det 4 minutter til, før duoen gjør samme oppskrift igjen. Vi etablerer offensivt, ballen går opp til Knutsen, som igjen gir den til Chris Jaksland, og dermed står det 0-3.
Vi rekker å score to til før pause, Wallin og Jirving noterer seg for nr 2 for dagen. Begge assistert av Alexander Jaksland. Vi er godt i gang nå. Men rett før vi skal gå til pause, 20.00 blank, så scorer Bækkelaget. Frislag i hjørnet, og han får gå fritt inn foran Kolderup, og setter ballen. Pissmål! Det scores av Bækkelagets nr 7, Magnus Oswold, assistert fra Sander Thoresen.

5 minutter ut i 2. periode er Bækkelaget på nytt frampå, Bjørn Fredsted setter 2-5, assistert av Vetle Hobbesland.
Bækkelaget får litt blod på tann nå. Det er det ikke noe vits å gi dem. Axel Wallin får omtrent en perfekt pasning fra Bækkelaget, takk for den. Wallin lar seg ikke be to ganger, og setter den i nota.
2-6!
Like etterpå får Bækkelaget straffe, uten at noen, da mener jeg ingen(!) skjønner hvorfor dem får straffe. Men ja vel. La gå.
Bækkelaget setter den ved Johan Solem. 3-6 nå. Dem feirer som dem vunnet OL og VM på en gang. Så nå fikk dem troen igjen. Men dem som ler sist, ler også best.
I mellomtiden her så har vår Robin Norstrøm fått en 5 minutter for hardt spill og vi er i undertall. Et undertall som vi likesågodt utnytter med å sette en goal.
Bækkelaget er frustrerte nå. Vi koser oss!
Alexander Jaksland og Wallin kontrer, og da blir det som regel mål. 3-7.
Så reduserer Bækkelaget to ganger, ganske raskt ved Lukas Garcia og Erik De Santana, assistert av Mathias Hammerstad og Victor Ekestubbe. 5-7 og Bækkelaget nærmet seg, men var aldri i nærheten, på en og samme tid.

Jirving setter punktum på 2 periode, assistert av Wallin. 5-8 og vi har en ledelse inn i tredje periode.

Det skal gå hele 9 minutter før det skjer noe i tredje periode. Fin tversover av Norstrøm, der må Jaksland skyte, noe han ikke liker, så blir det mål.
Fire minutter etterpå er det Norstrøm sin tur til å sette årets første kasse for Asker. Bang, 5-10 og kampen er i realiteten avgjort. Assist fra Chris Jaksland.
Så skal Bækkelaget ha for forsøket, selvfølgelig uten noe å tape(Bortsett fra kampen da), dem tar ut keeper. Bækkelaget får avsluttet, men en meget god Kolderup i mål gjør det vanskelig. Han holder den som han skulle spilt slåball på barneskolen, og kaster den ut til Jirving. Jirving velger å fyre av fra egen banehalvdel, i tomt bur havner den, og Jirving har scoret 4!

En meget god start på sesongen, hvor vi slår favorittene Bækkelaget i serieåpningen og tar med tre poeng med til Asker! Nå er fokuset på årets første hjemmematch, mot Lillestrøm førstkommende søndag, klokken 13.00!
Vi håper du kommer, kiosken er åpen og finspillet sitter allerede!

Vi sees i Heggedalshallen!

Sportslig hilsen
Jan E. Gudem
Lagleder, trener, coach, GM, psykolog, miljøterapeut, foredragsholder og matrialforvalter