Vi skriver historie!

Søndag, 17.03 – 2019, kl 14.00 var det satt av tid til at vi kunne skrive ny historie for Asker IBK. De siste fire årene har herretroppen vokst seg stor sportslig og som tropp. Nå er ikke Asker IBK preget av den gamle kontrings taktikken lenger. Vi går fra en stor gjeng, samlet til et felles mål helt til 1. divisjon! Bare det i seg selv er helt sjukt med tanke på den buljonggjengen vi er.4

Jørgen Skogstad melder han ikke har sovet på et par dager, og havegrynen han skulle spise i dag, gikk ikke ned. Petter Knutsen med ny sveis. Fysio Espen Antonsen har møtt opp og er klar, Orienterer seg om hvor isposene er i hallen. Johan Ekman og Ingar Martinussen med over 55 år sammen i klubben skal opp i 1. divisjon igjen.

Tre juniorer er tatt med i troppen i dag. Veldig bra innsats på alle dem! Truls «Trusa» Lindahl er rolig som skjæra på tunet. Kaptein Håkon Hansen er fyllesjuk, etter å ha feiret bursdagen sin dagen før. Gant-modellen Trym Transeth kommer med bæreposer fra Gant, med premier til dagens loddsalg. Vi hyller Lars Arnevig før kampen. Lederen av klubben takker for seg, og vi takker deg Lars! Gjort en mannsjobb i klubben! Du fortjener all hyllest du kan få! Det høres kanskje rart ut, men foruten om innebandyen er det viktig for oss å spille på humor. Vi er glad i å by på oss selv. På Snapchat og Facebook.

Vi startet som en gjeng kamerater som ville «hæppe litt» uten å gjøre så stort ut av det. Men det ble mer og mer moro å vinne innebandykamper, også har det gått 4som det ikke skulle gå! Om noen hadde spurt meg om oppskriften nå ville jeg svart det så enkelt som: «Vi hentet inn 10 stk som kunne spille innebandy, så trengte vi en støvsuger og hentet Chris Jaksland, så trengte vi en som kunne score og hentet inn Erik Jirving. Vi trengte en drittsekk på banen og hentet inn Daniel Vassbund, og kjørte på med noen unge talenter for å skape entusiasme.» Og nå står vi her da, som serievinnere av 2.divisjon og skal spille på nest øverste nivå i Norge. For vi slo Akerselva, på hjemmebane i nesten FULLSATT Heggedalshall! Sekretariatet skulle ha det til å være 145 tilskuere. Jeg tror det var mange flere!

Men vi får som regel en dårlig start, og dette er ingen unntakt. 01.20 spilt av første periode limer Akerselva den opp i krysset fra spiller nummer 9, Nikolai Omdahl, som senere skulle bli kåret til banens beste på Akerselva. Når vi har invitert til fest så må vi bidra! Og det skulle gå så lenge som midtveis ut i perioden før vi setter på første goal.

Alexander Jaksland er hentet tilbake igjen fra lån i Nor92, hvor han hjalp dem med å komme til sluttspill. Og når Jaks finner Jirving, så blir det som regel mål. 1-1! I det klokken er på vei til å renne ut, så smeller Jirving ballen inn til Petter Knutsen, som styrer den elegant i mål! Vi har snudd matchen, og formaliteter av en dropp gjenstår før vi kan gå i garderoben. Herlig lagarbeid!

Ny periode og vi starter den med å øke ledelsen. Petter Knutsen til den «hjemvendte sønn» A. Jaksland, klink, 3-1! Nå er det virkelig liv i Heggedshallen! Men så skulle det stilnes i Heggedalshallen, Akerselva putter to kjappe og dermed står det 3-3. Dem putter for øvrig i et overtall, hvor Daniel Vassbund har pådratt seg 2 min utvisning for «Ulovlig dytt». Og det siste som skjer før pause er at samme mann får ny utvisning for slag.2

Men vi rir av den i tredje periode. Og så fort vi har gjort det er komboen Jaksland/Jirving på ferde igjen. Jaks til Jirving, 4-3!! Bare tre minutter sitter samme komboen igjen, 5-3 nå, og publikums reiser seg i det dem får festinnebandy levert! Nikolai Omdahl scorer igjen for Akerselva, nok en gang i overtall hvor vi har fått kaptein Håkon Hansen utvist for ulovlig dytt. Akerselva putter nok en gang! Hva skjer nå!? 5-5 og vi er midtveis i tredje.. Skulle det virkelig rakne nå, med den rammen vi har fått? Masse publikum, opprykk, seriegull, på hjemmebane?!

Selvfølgelig ikke. Alexander Jaksland, gjør det likeså greit selv. 6-5! Så er det lillebror sin tur fra backposisjon, KLINK! 7-5!! Pasning fra storebror! Nå blir det litt tivoli på banen, og mannen som tar karusellen er Mats Lynum Hartmann. Han blir første tatt en luke på, før Akerselva går tilbake til Hartmann og tar en luke til. Hartmann tar hintet og setter seg på benken.

14.40 er klokken på tavlen da Alexander Jaksland velger å «drepe» matchen, Assister fra Erik Jirving, lemper han omtrent det skuddet i vinkelen, 8-5! Nå må mye gå galt om dette skal tapes. Publikum heier, det trampeklappes på tribunen! Akerselva får inn et trøstemål, men hva faen gjør vel det???

Asker IBK vinner 2. divisjon og er klare for 1. divisjon!!! Vår bestemann blir Alexander Jaksland med 7 poeng.

TUSEN TUSEN TAKK FOR OPPMØTE KJÆRE PUBLIKUM! SESONGEN ER OVER MEN VI SEES IGJEN! DA SKAL DET IGJEN JUBLES, HEIES OG TAS BØLGEN I HEGGEDALSHALLEN IGJEN! Og fortvil ikke. Vi lover å være sterke på sosiale medier, både utenfor sesong og under ny sesong! Sportslig hilsen Jan Emil Gudem Trener, General Manager, Coach, lege, psykolog, lagleder og buljong.