65 reisende til Warberg!

Årets treningsleir til Varberg i Sverige, den 5. i rekken, ble gjennomført 25-27 mai 2018.

I år var vi 65 påmeldte personer fra lagene G03, G04 og G06 som skulle dra ned til Warberg IC, men i siste liten fikk vi 4 frafall grunnet sykdom deriblant fra sportslig ansvarlig for turen (slikt rår vi ikke over og heldigvis var det ingen i reisefølge som ble smittet og syke).

Det er alltid utfordrende å finne riktig tid til denne treningsleiren. Den er helt bevist lagt sent i sesongen som en ‘gulrot’ for de som fortsetter å komme på trening lenge etter seriespill og eventuelle cup’er er ferdigspilt. Samtidig må vi sørge for at turen ikke kolliderer med 17. mai eller bevegelige helligdager og den må heller ikke legges så tidlig at vannet i bassenget eller sjøen er iskaldt (i år traff vi vel maksimalt med hensyn til sol og varme på lørdagen). Det er også essensielt at vi har tilgang på Sparebanken Warberg Victory Center (treningsfasilitetene med ikke mindre enn 3 stk fullsize innebandy baner), pro-shop’ en som bestyres av Magnus Svensson (som har vært på vinnerlaget i flere VM) og ikke minst trenere. I år fikk vi et hyggelig gjensyn med Jörgen Borsing og hans datter Nora (keeper, samt keepertrener for de yngre lagene i Warberg). Jörgen har vært instruktør på 3 av våres første treningssamlinger.IMG_6836

I motsetning til tidligere år ble det i år kjørt med svenske instruktører på søndagen, mens vi norske trenerne på lørdagen hadde 5 øvelser/stasjoner som var felles for alle spillerne.

Dette kan være et lite sjansespill grunnet ulikt ferdighetsnivå, men som øverste ‘Tur-general’ for 5. år på rad, så er jeg opptatt av at treningsleiren til Varberg er for alle – enten du har begynt å spille for noen uker siden eller om du nært sagt er proff. Hensikten med turen er å forlenge sesongen, knytte bånd på tvers av lagene og med lagkamerater som man kanskje ikke kjenner så godt og for å få inspirasjon, slik at man kommer tilbake i Heggedalshallen til høsten (dette gjelder både spillere og trenere). Ønsker man sportslige utfordringer så er det nok av cup’er både i Norge og i Sverige (inkludert Warberg spelen og Gothia Cup) som man kan delta på.

Sportslig sett klarte lagene seg egentlig veldig godt (selv om alle Askerlagene gikk på et tap, så var det ikke den store målforskjellen) så en stor honnør til Warberg IC som hadde funnet relevante motstandere for oss.

Som arrangør er jeg jo inhabil, men det virket som at spillere, foreldre, lagleder og trenere var fornøyde med året treningsleir.

Ja, det er langt å dra til Varberg (hele 37 mil), men samtidig så tror jeg spillerne faller for hele pakka – blir det stop på Klubbhuset i Gøteborg, Mac Donalds eller KFC på vei opp eller ned? – hvem skal jeg kjøre med og hvem skal jeg bo med (både skummelt og spennende, men mest lærerikt å kanskje bli bedre kjent med en lagkamerat)? – frokosten – uteområdene – bassenget – havet – hallen – instruktørene – butikken på campingen osv.

Så om det fortsatt er interesse og om nye lag kommer til – så kanskje jeg bretter opp armene og bidrar til at det blir tur til neste år også.

For de som ikke har fått nok av innebandy og Varberg hittil i år så kan følgende sommerskole / leir i Varberg anbefales (da både bor man og trener i hallen):

– Øystein Emil Aultun
En av Tur-Generalene