Sølv til G16

Asker IBK’s G16 lag dro til Zone-cup i Fredrikstad helgen 22-24 april.

Det ble en meget vellykket tur både sprotslig og sosialt.

Det var en spent gjeng gutter som dro fra Heggedalshallen fredag ettermiddag. Første stopp var Hvaler, hvor vi skulle overnatte i sommerhuset til lagleder Siv Irene Nesse.

Når alle 15 spillere, trener, lagleder og to voksne i transportavdelingen hadde blitt innlosjert og fått i seg noe mat bar det i vei til Gamlebyen i Fredrikstad og Kongstenhallen hvor kampene foregikk.

Første kamp gikk av stabelen kl. 21.45 og motstander var Ellingsrud. Dette ble en lett match og guttene gikk seirende ut 13-0.

Lørdag hadde vi en rolig formiddag på Hvaler før de neste kampene i puljespillet.

Første motstander var Gjerdrum og her ble det og seier til Asker med 10-1.

Siste kampen kl. 20.45 gikk mot svenske FBC Hjälmared. Her ble det litt hardere motstand men guttene halte i land seieren med sifrene 5-2.

Dermed gikk Asker IBK G16 seirende ut av sin pulje og kvartfinale ventet på søndag.

Men for å feire seirene arrangerte guttene sin egen X-faktor konkurranse i sommerhuset til stor glede for alle involverte. De voksne ble plassert på kjøkkenet og fikk ikke lov å få med seg underholdningen, men det var tydelig at de hadde det gøy. Utfallet av denne underholdningen forblir en hemmelighet mellom guttene har vi forstått.

Etter utvasking og pakking søndag var det tid for sluttspillet. I kvartfinalen ble det igjen kamp mot FBC Hjälmared. Denne gangen hadde svenskene forberedt seg godt og hadde gjort noen grep i laget. Men det hjalp ikke og Asker vant 4-1.

Da var det duket for semifinale mot Strømmen. Et lag Asker hadde møtt to ganger før i årets sesong. En seier og et tap. Strømmen vant serien i år knepent 1 poeng foran Asker så guttene var tent på å vinne Semifinalen nå for å vise hvem som egentlig var best.

Og det klarte de så absolutt. En meget spennende kamp ble det men tilslutt kunne guttene juble med seier 3-2.

Dermed måtte vi vente for å spille finalen som var mot et nytt svensk lag nemlig Bergs IK.

Dette var et meget dyktig og samspilt lag og det ble en kamp med høyt tempo.

Asker klarte seg veldig bra den første perioden og kjempet hardt. Men motstanden og tempoet ble for hardt i andre omgang og dermed ble sluttresultatet 1-8 og seier til svenskene.

Men det var en stolt gjeng gutter som tok imot pokal og sølvmedalje. De hadde aldri trodd at de skulle komme så langt i cup’en så all ære for innsatsen og resultatet.

Sølvmedaljen ble feiret på Peppes Pizza i Gamlebyen før en sliten gjeng satte seg i bilen og turen hjem til Asker.

Men det ble en fantastisk helg både sportslig og sosialt og gode minner de vil ha i lang tid fremover.